Blogger Backgrounds

Selasa, 2 Ogos 2011

~Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan~

          Assalamualikum W.B.T. Alhamdulillah kerana masih di beri suatu ruang oleh Allah untuk terus menggunakan nikmatNya didunia. 2 nikmat Allah yang sering kali manusia lupa adalah nikmat senang dan nikmat sihat. disini ana ingin lipat gandakan rasa syukur ana kepada ALLAH SWT kerana masih memberi ruang pada KITA SEMUA untuk menemui dan merasai nikmat Ramadhan. Ramadhan adalah satu bulan keberkatan untuk kita semua menyediakan diri untuk melipat gandakan usaha kita untuk rapat dengan Allah SWT.

          Tahukan anda?? Rasullulah SAW bersabda: "Sekiranya hamba-hamba Allah mengetahui akan kelebihan Ramadhan pastilah umatku akan mengharapkan setahun seluruhnya menjadi Ramadhan". Apa yang ana terdengar tazkirah pendek daripada seorang ustaz mengatakan bahawa Ramadhan hanya dianugerahkan kepada umat Nabi Muhammad... Tidakkah anda sedar betapa istimewanya kita.. 

          Ramadhan baru menjangkau 2 Ramadhan.. Tapi iklan-iklan di TV sudah riuh mempromosikan syawal.. Apakah semua ini?? Ramadhan adalah bulan yg istimewa dengan pelbagai ganjaran yang Allah janjikan.. Tetapi manusia masih lalai dan alpa dengan propaganda yahudi yg ingin merosakkan Islam pada masa kini..

          Antara kelebihan Ramadhan adalah ketika didalam bulan Ramadhan inilah diturunkan Al-Quranul Karim diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW ini telah dijelaskan oleh Allah dalam Al-Quran. Seterusnya, ketika bulan Ramadhan Allah tutupkan pintu neraka dan bukakan seluas-luasnya pintu syurga bahkan syaitan-syaitan turut juga dirantai kerana puasa itu dapat menahan daripada melakukan perkara2 yang dilarang.

          Bagi yg berkemampuan pula, apabila menunaikan umrah ketika bulan Ramadhan ia menyamai dengan menunaikan haji."Apabila tibanya Ramadhan kerjakan ibadat umrah kerana satu umrahnya menyamai satu haji" (Riwayat Al-Bukhari). Berikutnya adalah seperti apa yg rakan-rakan semua sudah sedia maklaum iaitu MALAM LAILATUL QADAR iaitu sesiapa yg beribadat dan mendapat kelebihan pada malam ini pahalanya sama dengan 1000 bulan iaitu lebih kurang 83 TAHUN beribadat... SUBHANAALLAH.. Ini ganjaran yg Allah jnjikan pada kita. Sedangkan kita masih alpa dan lalai.

          Ramadhan adalah bulan perasaan dan ruhani, serta saat untuk menghadapkan diri kepada Allah. Sejauh yang ana ingat, ketika bulan Ramadhan menjelang, sebagian Salafush Sholih mengucapkan selamat tinggal kepada sebagian lain sampai mereka berjumpa lagi dalam sholat ‘Id. Mereka rasakan adalah ini bulan ibadah, bulan untuk melaksanakan shiyam (puasa) dan qiyam (shalat malam) dan kami ingin menyendiri hanya dengan Rob kami.

          Berusahalah agar hati kita menyatu dengan Allah swt. Pada malam-malam bulan mulia ini. Sesungguhnya puasa adalah ibadah yang dikhususkan oleh Allah swt. bagi diri-Nya sendiri. 

Hadits Qudsi:
(HR. Ibnu Huzaimah,dlm shahihnya, dari Abu Hurairah sanad sahih)
“Tiap-tiap amalan anak Adam adalah untuknya, kecuali puasa. la untuk-Ku dan Aku akan memberikan balasannya.Dia tidak makandemi mematuhi perintah Ku, dia tidak minum demi mematuhi perintah Ku dan dia tidak mengadakan hubungan seksual dengan isterinya demi mematuhi perintah KU”

Puasa di dalamnya tidak terkandung apa pun selain larangan. Ia harus melepaskan diri dari bermacam keinginan terhadap apa yang menjadi bagian dirinya. Bila kita terhalang untuk berjumpa satu sama lain, maka kita akan banyak berbahagia kerana bermunajat kepada Allah swt. Dan berdiri di hadapan-Nya, khusus-nya ketika melaksanakan shalat tarawih.

Hendaklah senantiasa memastikan bahwa kita semua berpuasa kerana melaksanakan perintah Allah swt. Maka berusahalah sungguh-sungguh untuk beserta dengan Rob kita dengan hati kita pada bulan mulia ini. Ramadhan juga adalah bulan keutamaan. Ia mempunyai kedudukan yang agung di sisi Allah swt. 

“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang haq dan yang batil).”
(Al-Baqarah:185)

Allah Yang Maha Benar meletakkan ayat ini di tempat ini untuk menunjukkan bahwa Allah paling dekat kepada hamba-Nya adalah pada bulan mulia ini. Allah swt. telah mengistimewakan bulan Ramadhan. Mengenai hal ini terdapat beberapa ayat dan hadits. 

Rasullulah saw. bersabda, 
“Jika bulan Ramadhan datang, pintu-pintu surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, syaitan-syaitan dibelenggu, kemudian datang seorang penyeru dari sisi Allah Yang Mahabenar swt “Wahai pencari kejahatan, berhentilah! Dan wahai pencari kebaikan, kemarilah!’”

sehingga Allah mengampuni mereka dan menjadikan mereka hamba-hamba yang dicintai dan didekatkan kepada Allah..

          Sekian dahulu dari ana serba sedikit yg ana dapat kongsi bersama.. Ana memohon ampun pada Allah dan meminta maaf pada semua yang baik datang dari ALLAH SWT dan yg buruk datang dari kelemahan ana sendiri.. Sekian... Maassalamah Waillalliqa'.. Assalamualaikum wbt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan